Konspekt Szal Pani Jesieni przeznaczony dla dzieci 4-5 letnich pozwala dzieciom na wielokierunkową aktywną działalność zespołową i indywidualną.
Rodzaje aktywności dzieci słowna, ruchowa, plastyczna, matematyczna
Dzień pracy i aktywności dziecka w przedszkolu - czas przebiegu proponowanych aktywności w zależności od możliwości i zainteresowania dzieci.
Cele ogólne:
- znajomości aktualnej pory roku,
- pogłębienie wiadomości o jesieni zdobytych podczas zajęć i zabaw,
- nabywanie umiejętności obserwowanie, wywoływanie zaciekawienia zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie,
- nabywanie umiejętności przeliczania w danym zakresie,
- wdrażanie doświadczeń spostrzegawczości wzrokowej,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- stosowanie elementów ćwiczeń G.M.;
Cele operacyjne: dziecko…
- przelicza w zakresie 1-4 i utrwala liczebniki porządkowe i główne,
- posługuje się czasownikami i przymiotnikami określając przedmioty,
- wymienia aktualną porę roku i nazwę miesiąca,
- rozwiązuje zagadki słowne,
- śpiewa piosenki o tematyce jesiennej,
- wyciąga wnioski,
- czerpie radość z wykonywanej pracy plastycznej,
- potrafi pracować w zespole,
- określa położenie przedmiotu w przestrzeni (stosuje określenia na, pod, nad, w),
- określa liczbę elementów w zbiorze,
- stosuje pojęcia mniej, więcej;
Środki wspomagające działanie: Karty pracy, liście (suche, mokre, zielone), farby przybory do malowania (pędzle, gąbki, szmatki), tkanina, gazety, sylwetka wiatru, nagrania piosenek;
Przebieg Część I
- Swobodne wypowiedzi dzieci na temat:
- Pora roku,
- Nazwa miesiąca
- Skąd pochodzi nazwa
- Rozwiązywanie słownych zagadek o wietrze i liściach.
Choć go nie widać
znać, że siłę ma Łamie w gniewie drzewa chmury niebem gna
Nie ma ust a dmucha Nie ma skrzydeł a leci Czasem mrozi, czasem dmucha Co to? Czy odgadną dzieci?
Spadają drzewa żółte, czerwone wiatr je niesie w tę i tę stronę Wiosną zielone rosły na drzewach teraz każdy kolor swój zmienia
- Wypowiedzi dzieci na temat:
- Co to jest wiatr,
- Czy wiatr jest dobry czy zły,
- Po czym poznać, że wieje,
- Jak wygląda wiatr,
- Czy można go zobaczyć,
- Czy wiatr pachnie,
- Czy komuś udało się poczuć jego smak,
- Czy można go usłyszeć,
- Jakie wydaje dźwięki;
- Zabawa ortofoniczna – naśladowanie odgłosu wiatru (ćw. na zgłoskach szu, sza, wiu).
- Zabawa ruchowa "Ola i liście" z elementem kinezjologii edukacyjnej – leniwe ósemki
Poszła Ola na spacerek
na słoneczko na wiaterek A tu lecą jej na głowę liście złote i brązowe
Myśli Ola liści tyle Zrobię bukiet z nich za chwilę tra la la la la la la la Nauczyciel prowadzi dzieci według wyznaczonego kierunku – od środka w lewo do góry przez środek w prawo do góry ponownie do środka. Dzieci ruchem odzwierciedlają treść piosenki. Dz. "zbiera" wskazaną przez N ilość liści i układa z nich bukiet. Przeliczają ilość liści w bukiecie i odpowiadają na pytania:
- Ile jest liści w bukiecie
- Ile jest bukietów
Część II
- Przypomnienie wiersza H. Ożogowskiej "Jesienny wiatr" i B. Truchty "Jesień"
"Wiatr jesienią ma robotę
w nocy i za dnia Ciągle strąca liście złote i przed siebie gna(…)
Wśród tych liści spaceruje pani jesień
(…) Przygląda się pani jesień w ostatnim liściu klonu lśni od deszczu jej czoło chyba pora do domu. Listki – płyną, szybują, lecą – Krążą, wirują, szeleszczą(…)
- Co robią liście (czasowniki),
- Czy wszystkie liście mogą latać i szeleścić,
- Jakie mogą być liście (przymiotniki),
- Czy liście ze wszystkich drzew spadają na zimę,
- Co można zrobić z liśćmi,
- Czy liście nadają się do jedzenia;
- Zabawa ruchowa do piosenki "Jesienna poleczka"
Zrobiło się zimno wiatr wieje coraz mocniej Pani jesień spaceruje zasmucona, że nadeszły deszcze , spadł nawet śnieg ona jeszcze nie ma ciepłego szala. Zabawimy się z wiatrem i poprosimy go o strącenie ostatnich liści dla pani jesieni.
Realizacja ruchowa piosenki Spotkały się listeczki pod drzewem na polanie, podały sobie rączki na miłe powitanie.
Wtem psotny wietrzyk powiał i wszystkie z nim listeczki wirują wesoło w rytm jesiennej poleczki. Dzieci poruszają się cwałem bocznym po kole, wykonując siedem kroków i jeden zeskok. Podają sobie ręce i lekko unoszą je do góry. Wykonują lekki ukłon i opuszczają ręce. Dziecko-wietrzyk biega leciutko na palcach, dmuchając i dotykając kolejno każdego listka. Dotknięty listek wiruje wokół własnej osi, wykonując drobne kroczki na palcach.
Refren: Hopsa – jeden wyskok w górę z jednoczesnym uderzeniem rękami o uda, hej – uniesienie rąk w górę, tralala – wyklaskiwanie rytmu – klaskanie 3 razy w dłonie, wiatr jesienną polkę gra – obrót dookoła własnej osi, ręce na biodrach (7 kroczków i jeden zeskok).
- Praca plastyczna "Szal dla pani Jesieni" Zanim wszystkie liście zostaną zmoczone przez deszcz, drzewa zostaną czarne i nagie wykonamy piękny kolorowy szal aby przypomniał nam złoto jesieni. Przykleimy kolorowe liście na materiał aby utworzyły piękny wzór. Zrobimy także drugi szal – będzie to niespodzianka dla pani Jesieni. Narysowane są kształty liści ale należy je pomalować, możecie to zrobić pędzlem, palcem, szmatką, gąbką. Pamiętajcie o pięknych kolorach jesiennych Pani Jesień jeszcze pozostanie z nami musimy zadbać o to aby nie było jej zimno. Może jutro zrobimy dla niej parasol aby uchronić ją od deszczu i śniegu. .
Część III
- Zabawa z chustą animacyjną (w ogrodzie jeżeli pogoda pozwala).
Dzieci naśladują wiatr podnosząc i opuszczając chustę nisko, wysoko, szybko, wolno, na słowo deszcz starają się schować pod chustę. Dzieci wybierają swój ulubiony kolor i staja przy tym kolorze. Próbują uzasadnić swój wybór. Próbują rozwiązać "co by było gdyby wiatr był kolorowy.
- "W parku" – plansza.
Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat planszy. Liczą zwierzęta, drzewa, ławki, ludzi określają położenie przedmiotów w przestrzeni. Wyszukują wskazane elementy. Zaproszenie do pracy przy stolikach. Każde dziecko otrzymuje rysunek identyczny jak plansza z elementami, które ma odszukać na obrazku i zaznaczyć kółkiem. Omówienie wykonanych prac.
- Opracowanie piosenki "Wietrzyk psotnik: metodą D.S. Na arkuszu szarego papieru dzieci rysują – według wskazań - schemat piosenki. Rytm rysowania skorelowany jest z rytmem piosenki.
- Zabawy z gazetami. Chętne dzieci starają się odtworzyć odgłosy wiatru (ugniatanie, uderzanie, gładzenie, deptanie, podrzucanie)
W zależności od pogody i aktywności dzieci w danym dniu można realizować scenariusz w dwóch wersjach( dotyczy niektórych punktów). WERSJA II
Część I
- Zabawy z wiatrem
- konkurs – dmuchanie na watę- kto utrzyma dłużej swój kłębuszek w powietrzu
- pantomima-balonik z powietrzem, balonik pusty, wiatrak na wietrze, wiatrak bez wiatru, żaglówka na wietrze , żaglówka bez wiatru, liść w czasie silnego wiatru, liść gdy wieje leciutki wiatr
- dmuchanie na rękę, dmuchanie przez rurkę do pojemnika z wodą, dmuchanie na piłeczkę lub łupinkę od orzecha na stole
Część II
- Zapoznanie z wierszem T. Śliwiaka "Panie Listopadzie"
I co pan narobił panie Listopadzie?
Z drzew strąciłeś liście I w parku i w sadzie Już się na gałęziach Jabłuszka nie chwieją Zacinają deszcze Wiatry chłodne wieją Uschnięte łodygi Zostały w ogrodach Czy ci nie żal kwiatów Czy ci ich nie szkoda?
- Dlaczego zrobiło się pusto w ogrodzie
- Co robi deszcz
- Czy deszczem można się skaleczyć
- Czym można się zaciąć
- Gdzie są liście które strącił listopad
- Co stało się z jabłkami- gdzie się mogą teraz znajdować
Część III
- Piosenka " Pan Listopad"- opracowanie metodą D. S.
Na arkuszu szarego papieru dzieci rysują lub malują pędzlem- wg. wskazań N.- schemat piosenki. Rytm rysowania musi być zgodny z rytmem piosenki. Chętne dzieci mogą zagrać na instrumentach fragmenty utworu, lub zagrać je za pomocą np. kawałka tektury, grzebienia owiniętego papierem, gumki założonej na pudełko, klocków Rozmawiamy o nastroju piosenki-czy może być wesoły mimo padającego deszczu, jak wygląda pan listopad.
Pan Listopad
Pan Listopad gra na basie dylu, dylu, bum na jesiennym graniu zna się trawką dotknął strun Wesoło gra muzyka pada deszcz Świerszcz za kominem cyka tańczy deszcz
Pan Listopad gra na bębnie bara, bara, ban Deszczem puka równo pięknie koncert daje nam Pan Listopad gra na flecie fiju, fiju, fiu Z liści złotych ma berecik a kubraczek z nut Opracowała : Maria Plewka-Penafiel |